ROZMAWIAJCIE ZE SOBĄ – JAK ZNALEŹĆ WŁAŚCIWE SŁOWA?

czwartek 30 września, 2021 |
ROZMAWIAJCIE ZE SOBĄ – JAK ZNALEŹĆ WŁAŚCIWE SŁOWA?

Jaka była pierwsza rzecz, którą zauważyłeś? Czy Twój partner, przyjaciel lub członek rodziny się wycofał? Czy kontakt się zmniejszył i miałeś wrażenie, że nie możesz już do niej dotrzeć? Może zauważyłeś, że była inna, zmieniona w jakiś sposób lub smutna? Stres psychiczny często przychodzi podstępnie. Smutek, bezsilność czy złość stają się coraz bardziej i zaczynają determinować codzienność. Potem nadszedł czas, abyśmy zwrócili uwagę i porozmawiali o tych zmianach.

Ale jak mam rozpocząć taką rozmowę? A co, jeśli druga osoba w ogóle nie chce o tym rozmawiać? A może mówię coś nie tak?

Jeśli zadajesz sobie te pytania do chłopaka, to trafiłeś we właściwe miejsce. Razem chcemy zrozumieć, co sprawia, że ​​„rozmawianie o tym” jest łatwiejsze i jak możemy rozmawiać o problemach ze zdrowiem psychicznym.

Jak znaleźć właściwy sposób myślenia?
Zauważyłeś zmiany w kimś, co Cię niepokoi – i co się dzieje? Chcesz im pomóc, najlepiej od razu! Musisz dowiedzieć się, co się dzieje w drugim, chcesz z nim pracować, aby pozbyć się problemów, aby znów zobaczyć, jak ukochana osoba się śmieje. Wszyscy szybko wpadamy w ten „ tryb zbawiciela ”. Niezwykle trudno jest nam znieść nieprzyjemne uczucia. To często prowadzi nas do pośpiechu, aby otworzyć rozmowę i udzielić dobrych rad:

„Może zdrowa dieta ci pomoże?”
„Musisz wychodzić więcej!”
„Zapisz się na lekcje tańca!”

Zgadłeś: takie porady zwykle nie docierają. Aby nie wpaść automatycznie w tryb ratunkowy, przed rozmową stwórz dla siebie odpowiedni sposób myślenia . Po prostu o tym pomyśl:

Dlaczego zajmujesz się zmianami, które zauważyłeś w tej osobie?
Jaki właściwie jest cel rozmowy?

Po pierwsze, możesz chcieć wiedzieć, jak poważna lub głęboka jest zmiana nastroju. W tym celu twój odpowiednik musi być w stanie się przed tobą otworzyć. Mniej słów z Twojej strony to zatem więcej – do tego dojdziemy później. Z drugiej strony, zasadniczo chcesz wyrazić: jesteś dla mnie ważny! Jestem dla Ciebie i możesz mi zaufać. Uwaga: pamiętaj, aby uwzględnić w swoim sposobie myślenia, że ​​nie możesz zmusić osoby do mówienia.

Następujące słowa kluczowe mogą pomóc Ci zachować nastawienie przed rozmową i w jej trakcie:

Otwartość – szacunek – zaufanie

Jak rozpocząć rozmowę?
Sposób myślenia jest ustalony, ale co teraz? Pierwsze kilka słów jest prawdopodobnie najtrudniejsze dla Ciebie, ponieważ w zależności od tego, jak zareaguje na nie druga osoba, to ona zadecyduje, czy w ogóle dojdzie do rozmowy. Zanim zadasz pierwsze pytania do kolegi, postaraj się stworzyć dobre warunki do rozmowy. To znaczy, że

jesteś tak niezakłócony, jak to możliwe
jest wystarczająco dużo czasu
jest to odpowiednie miejsce np. podczas spaceru
Nie daj się sparaliżować strachowi przed popełnieniem błędu, zamiast tego możesz po prostu przywołać to, co zauważyłeś . Uwzględnij również możliwość, że może to być tylko twoja percepcja:

– Może to tylko ja, ale mam wrażenie, że ostatnio coś cię niepokoi. Czy to jest poprawne?”
„Wydajesz się ostatnio rozdrażniony / smutny / bardzo zestresowany, czy możesz mi powiedzieć, co się dzieje?”
„Słyszałem, co się stało. Lubisz o tym rozmawiać?”

Jeśli to wszystko brzmi dla ciebie zbyt „terapeutycznie”, możesz podejść i po prostu zapytać:

– Jak się ostatnio miewasz?
– Jak się naprawdę masz?

Czego szukam w rozmowie?

Zapamiętaj swoje nastawienie: chcesz, aby Twój rozmówca otworzył się na Ciebie, a on lub ona nie może tego zrobić, jeśli zajmiesz zbyt dużo miejsca w rozmowie. Zwykle jest to dla nas trudne, ponieważ chcemy pomóc i często zakładamy, że już wiemy, jak czuje się drugi i co może z tym zrobić. Uświadom sobie, że twoje założenia dotyczące wewnętrznego świata drugiej osoby są najprawdopodobniej błędne. Chcesz się czegoś od niej dowiedzieć, więc motto brzmi: rozmowa jest srebrem, milczenie złotem. Oczywiście możesz zadawać pytania, jeśli czegoś nie zrozumiałeś, chcesz dowiedzieć się o tym więcej lub chcesz zasygnalizować drugiej osobie, że uważnie słuchasz.

„Chciałbym to dokładniej zrozumieć. Czy możesz mi to wyjaśnić?
„Nawet nie byłem tego świadomy. Jak długo tak się czujesz?”
„To brzmi bardzo ważne, czy możesz mi o tym powiedzieć więcej?”

Powyższe zdania mogą wydawać się nieco puste lub puste. Dzieje się tak, ponieważ nie zawierają oceny, do której jesteśmy przyzwyczajeni. W większości przypadków, gdy pytasz ludzi, co jest najważniejsze w słuchaniu, ich odpowiedź brzmi: mieć kogoś, kto słucha sytuacji bez oceniania .

Ale jak to zrobić konkretnie? Oto bardzo prosta, ale skuteczna strategia: Staraj się w pełni skoncentrować na tym, co mówi osoba. Nie musisz rysować paraleli z własnym życiem, dzielić się podobnymi doświadczeniami i jednocześnie zastanawiać się, co powiedzieć dalej. W zdecydowanej większości przypadków jest to najlepszy sposób słuchania – w dalszej rozmowie może być miejsce na cokolwiek innego.

Często podczas słuchania pojawia się współczucie . To współczucie może pogłębić więź między tobą a osobą, z którą rozmawiasz. W zależności od tego, jak odnosisz się do drugiej osoby , możesz wyrazić to fizycznie pod wpływem chwili, na przykład biorąc tę ​​osobę za rękę, przytulając ją lub szczerze patrząc jej w oczy. Upewnij się jednak, że to nie jest zbyt wiele dla narratora. Możesz na przykład powiedzieć, kiedy unika twojego wzroku. Możesz także znaleźć słowa, aby wyrazić swoje współczucie, na przykład:

„Dobrze rozumiem, że tak się czujesz”.
– To musi być teraz niesamowicie trudne.
„Rozumiem to, czułbym się tak samo”.

Co zrobić, gdy rozmowa się zatrzyma?
Zwłaszcza, gdy mówisz o poważnych tematach, to całkiem normalne, że druga osoba nie rozmawia jak wodospad. Dlatego nie panikuj, jeśli ucichnie rozmowa. Jeśli cisza jest dla Ciebie nieprzyjemna, możesz zadać pytanie i sprawdzić, czy możesz ponownie podnieść wątek.

– Jak sobie z tym radzisz?
„Jak to było dla ciebie?”
– Czy możesz powiedzieć, co byłoby dla ciebie teraz dobre?

Jeśli uważasz, że zrobiono dobry początek, a pauza sugeruje, że lepiej byłoby kontynuować rozmowę innym razem , możesz zaproponować, że to zrobisz. Wiele osób, które są szczególnie złe psychicznie, ma trudności z samodzielnym sformułowaniem tego, czego potrzebują. Czasami pomaga zasugerować lub pozwolić osobie zdecydować między dwiema alternatywami.

– Mam zadzwonić w niedzielę, czy mogę wpaść?
„Możemy pójść na kolejny spacer do parku w przyszłym tygodniu, czy wolisz iść do kawiarni?”

Jeśli masz wrażenie, że osoba, z którą rozmawiasz, czuje się nieswojo, nie chce ci nic więcej mówić lub po prostu nie nadszedł na to czas, może być ci trudno to znieść. Przede wszystkim chciałbyś „ponownie przewiercić”. Niestety, w takich przypadkach wywieranie presji jest beznadziejne, a w najgorszym przypadku blokuje się możliwość, że wda się w rozmowę innym razem. Zamiast tego okaż wdzięczność, akceptację i chęć cierpliwości .

„Dziękuję, że pozwoliłeś mi o to zapytać i rozumiem, jeśli nie chcesz teraz o tym rozmawiać”.
„Co za wstyd, chciałbym wiedzieć, co cię niepokoi. Zapraszam do kontaktu, jeśli chcesz mi powiedzieć.
„Jestem tu zawsze dla ciebie.”

Ale ważne jest nie tylko szanowanie granic osoby, z którą rozmawiasz. Uważaj także na własne ograniczenia! Jeśli czujesz się przytłoczony problemami drugiej osoby i dlatego nawet nie wiesz, co powiedzieć, nie jest to porażka. Najlepszym sposobem na wsparcie drugiej osoby jest wspólne zastanowienie się, jak sprawy mogą się potoczyć.

„Niestety, nie wiem o tym wystarczająco dużo. Jak myślisz, czego powinniśmy razem szukać wsparcia?”
„Kogo możemy zapytać, kto wie więcej na ten temat?”

Szczególnie w przypadku chorób psychicznych ważne jest zasięgnięcie profesjonalnej pomocy. Nie oczekuje się, że będziesz w pełni świadomy problemów ani tego, co robić. Są do tego profesjonaliści i ich pomoc może i powinna być wykorzystana.

Jak zakończyć rozmowę?
Dziękuję za zaufanie osoby, z którą rozmawiasz. Nie jest oczywiste, że dana osoba powinna się otworzyć, a wyrażenie uznania sprawia, że ​​oboje czujecie się dobrze. Nawet jeśli dana osoba wskazała, że ​​nie chce jeszcze rozmawiać o swoim problemie, jest to szczera odpowiedź, która może wzmocnić związek.

„Cieszę się, że byłeś ze mną tak otwarty.”
„Dziękuję za zaufanie do mnie.”
– Myślę, że to dobrze, że byłeś szczery.

Jeśli masz dobre przeczucia, złóż ofertę na kolejną rozmowę kwalifikacyjną.

„Jeśli chcesz, porozmawiajmy ponownie wkrótce”.
„Byłbym szczęśliwy, gdybyś był na bieżąco”.

Bez względu na to, jak przebiega Twoja rozmowa, zawsze powinieneś o tym pamiętać:

Poczucie zrozumienia i zobaczenia jest uzdrawiającym doświadczeniem.
Samo okazanie chęci lepszego zrozumienia uczuć, myśli i motywów drugiej osoby może mieć pozytywne skutki.

5 najważniejszych rzeczy do rozmowy kwalifikacyjnej

Sposób myślenia jest wszystkim: otwartość, szacunek, zaufanie
Mów o tym, co postrzegasz
Milczenie jest złotem
Uważaj na własne ograniczenia i ograniczenia innych
Złóż alternatywne / dalsze oferty